februarie 18, 2021

Instanța ninsorii

 

lui rolf, după amar de ani


ce suntem în intimitatea noastră adâncă, nu ce-am vrea

pare a ne determina soarta, căci cine poate spune

de ce este, ori nu, în stare într-o anume clipă?

 

atât de fragili, încât ajunge un pas alături

un singur pas şi întreaga existenţă

poate lua o  turnură nebănuită.

 

homeopatic mistuită-n frumuseţe, moartea

spre a nu ne abate pasul de pe cale, mireasma

de gutui, cenuşa zilelor scurse, verile clasice

 

prima ninsoare, o instanţă a inocenţei în beznă

 

viaţa şi moartea în necontenita lor alternare

splendoarea înfiripându-se mereu

în golul tainic dintre ele.

 

apoi, într-o noapte o prietenă mi-a scris:

„ei te lasă să joci însă când vrei să înscrii te plachează”

 

într-adevăr, m-am gândit, eu am ales nopţile

cum ţi-ai ales tu noaptea acelei ierni, silit

să-ţi traversezi părăsirea

 

scârbit şi alungat de toţi şi de toate, acolo

unde demonii le vorbesc despre îngeri

uneltind pieirea trezitorilor, aici

 

unde erai  privit ca un animal exotic

în grădina zoologică, unde

ţi se şi rezervase locul.

 

nu ţi-a rămas decât să-ţi iei zborul într-o noapte

când afară  unduiau doar nepăsarea şi domesticirea

 

iar ninsoarea cădea abia auzită

– în faţa unei ferestre larg deschise –

 

lovit în adâncul inimii, cu mult

înaintea trupului zdrobit de asfalt

 

şi oare unde –

unde ne este locul, când oriunde am fi fost

ne bântuia mereu întrebarea, doamne ce caut eu aici

 

eu am ales noaptea. am ales nopţile însingurării

spre a fi mai aproape de-o linişte

de o anume tăcere

 

din care încep acum lent să se desprindă

şoapte tandre, cu neputinţă de împărtăşit.

 

stau în faţa ferestrei deschise înspre râu

ascultând, cum ascultai tu pe atunci

în faţa ferestrei deschise, ninsoarea


Andrei Zanca (Heilbronn)

 

2 comentarii:

  1. Grigore Chiper

    Poemele se disting, indiferent de tematica lor, prin tensiunea de arc încordat, printr-o atmosferă de sfârşeală dominatoare. Însufleţirea şi originalitatea sunt rodul unei combinaţii armonioase între notele concrete şi trasarea concluziilor, obţinute, la rândul lor, prin amalgamarea unor deturnări de imagini sau frazări cu valoare generică, uneori hazlii pentru a decongestiona materia textului. Tabloul de iarnă e descris în răspăr cu modelul heinean şi e compus din versuri disparate precum: „oraşul a căzut în zăpadă/ calea laptelui bătut e în ceaţă”, „porcii se înghesuie în cârnaţi/ florile de gheaţă cad din ramă”, „omul de zăpadă are planuri măreţe” (iarna. nu-i o poveste).

    În toată creaţia sa, poetul face uz de sincopă, aluzie, schiţă, limbaj telegrafic. Herta Müller comentează cât se poate de sugestiv o astfel de expresie caracteristică perioadei: „Când viaţa în mare parte nu mai e cum trebuie să fie, cuvintele se prăvălesc şi ele.”

    Rolf Bossert nu este un critic obligatoriu al regimului. Este doar un autor incomod. E sensibilitatea extrem de receptivă a unui autor care surprinde timpul. Rolf Bossert nu e disidentul de serviciu, e Poetul, lyriker Rolf Bossert, cum se autointitulează într-un motto. Frica sau foamea sau miliţia îşi fac apariţia în poemele sale ca elemente dintr-un puzzle, printre piesele căruia i-a fost dat să se încurce. Într-un context, în care foamea de real a alimentat generaţii întregi de poeţi, Rolf Bossert va rămâne mereu un predecesor notoriu, un maestru.

    RăspundețiȘtergere
  2. drumul meu

    îl execut zilnic

    ca pe un asasinat

    în oraș se află

    o cotitură mare spre dreapta

    îi retez vârful

    astfel pot cerceta

    mai multe străduțe banale,

    pe drumul lung sau pe cel scurt

    mă aflu acum pe strada principală.

    mărunt asasin

    doar al cotidianului violent.

    Rolf Bossert
    traducerea Ana Mureșanu

    RăspundețiȘtergere